נסיעה ל Bagan - NYAUNG U

טוענים את הציוד על פיקאפ הממתין לנו בקידמת המלון.מגדל פרוסות עם ריבה כנוהל המלון ממתין עבורנו בקבלה.אוכלים ומצטופפים בחלל הקטן שנותר בין התיקים לעוזר הנהג שנתלה על עמודי המתכת באחורי הרכב לאורך כל הנסיעה.בשביל אמא זו חוויה ראשונה של נסיעה בפיקאפ המקומי.מגיעים לתחנת האוטובוסים של מנדליי משם ניקח אוטובוס של 6 שעות לבאגאן.סדרן האוטובוס שולף קרטוני נייר מחוברים לגומייה ,רושם עליהם פרטים מזהים ומחבר לתיקים הכבדים שהבאנו איתנו ויונחו במטען.כשהסדרן מסיים את מלאכה זו הוא ממליץ לנו לא לאכול במהלך הנסיעה בשל תוואי הדרך ולנצל כעת את זמן ההמתנה לאוטובוס בביקור בשירותים, שכן משך כל שעות הנסיעה הנהג עתיד לעצור לעצירה אחת בלבד!. הסדרן מסמן לנו לשבת ולהמתין לאוטובוס בחדר קטן וצפוף בעשרות הנוסעים המצטרפים אלינו לנסיעה.
השעה 8:30.עולים למושבים מסומנים השמורים לנו בסוף האוטובוס ויוצאים לדרך.כבר בעצירה הראשונה של האוטובוס אשר נראה למביט בעין מערבית כמלא עד אפס מקום,התגלו מקומות ישיבה נוספים והם במעבר.מספר עצירות נוספות והמעבר נסתם לחלוטין.עוד כמה עצירות והיה כבר ברור לנו שאנחנו לא על האוטובוס הישיר לבאגאן כי אם על המאסף.
עצירה ראשונה כעבור 5 שעות , יורדים חצי מעולפים מהאוטובוס אל תור ארוך המשתרך מבעד לתאי השירותים.ברגעים אלו בלבד אני מצטערת על שלא עשני גבר.אבא אורן וליהי מחליטים להתעלם מהמלצת הסדרן ולאכול במסעדת הדרכים במקום.חצי שעה עברה ואנחנו ממשיכים את הנסיעה האינסופית לבאגאן.

NYAUNG U
האוטובוס עוצר.בחור עולה לאוטובוס וקורא "A-M-I-T" .מטושטשים ,קמים ,אוספים את תיקי הגב ויורדים מהאוטובוס אחר הבחור . מעברו השני של הכביש המלון שלנו : Green Land Hotel.המלון חדש, אגף אחד מתוך 3 עדיין בבניה אך אמא דואגת לסדר לנו את החדרים הטובים ביותר במלון וגם הנחה על הדרך.אחרי הדרכה קצרה על מוקדי עניין ומסעדות מומלצות באיזור , יוצאים להליכה של כשעה אל עבר  מרכז העיר.תוואי הדרך העירוניים מכילים מדרכות שבורות בגובה של חצי מטר ובורות פעורים.רושמים לפנינו לימים הבאים לזכור לקחת פנס להסתובבות שלאחר השקיעה.

מרכז העיר שונה מאוד מכל המקומות בהם ביקרנו בבורמה עד כה ונראה כמותאם לעיר תיירותית.המדרכות נקיות באופן יחסי ,ריח הפיח באוויר אינו מורגש בחוזקה כמו במנדליי ,כל מבנה שני הוא מסעדה וכל מבנה שלישי משרד תיירות מאולתר.עוצרים לארוחת צהריים/ערב בBlack Bambok.
אני ואמא מזמינות פיצה ,אלכס סנדביץ-עוף ,אבא ציפס בנוהל וליהי ואורן א המנה המוצלחת ביותר של כדורי גלידה המיוצרים במקום.שעת ערב מוקדמת התיירים השבים מהסיור באתרים השונים מתחילים למלא את המסעדה ואנחנו נותרים עם רשמים טובים עליה ועל האוכל בה.

הליכה רגלית אל מתחם תיירותי ובו מוזיאון העצים המאובנים(כמו אלו שראינו בפינולין) וחנויות שמוכרות תכשיטים ומזכרות מאבן הגייד הירוקה המפורסמת בבורמה.אך עיקר העניין הוא במבנה השלישי שבו מסבירים על ה"טנקה".
טנקה הוא ממרח צהבהב-לבן (דומה לחומוס) ,המיוצר מקליפת עץ ומשמש בעיקר כמוצר קוסמטיקה המגן על עור הפנים מפני השמש ומקרר אותו. במוזיאון ציינו כי עץ הטנקה משמש לטיפול במחלות שונות כגון מלריה ואף בטיפול במחלת הנמשים. ליהי נשבתה אחר הטנקה ובו ברגע גמלה בליבה לקנות גדם עץ ולייצר את הקרם המיועד לטיפול במחלת הנמשים.אורן שאיתר אבן רייחים במקום וגזע עץ ,לאחר הסבר זריז של אחת העובדות במקום החל לייצר עבורנו את משחת הטקנה. ליהי הייתה הראשונה להתמרח ,אחריה אורן אלכס ואבא.התחושה שהם תיארו היא של קרם בוץ שמתקשה,ממצק את העור ומגביל את התנועה של הבעות הפנים.נשמע נהדר.

הערב חגיגות הירח המלא נחגגות בעיר הגדולה ע"י הופעות וטקסים במקדשים.מהמלון המליצו לנו להגיע אל הSHWEDAGON . שוטטנו בשוק הערב לצד השוודגון ,קנינו מזכרות ועלינו למקדש השוודגון לסיור.השוודגון הוא מקדש הבודהה הגדול ביותר באיזור ,המושך אליו בערב הירח המלא מאות מתפללים.בתום התפילה עוברים המתפללים למתחם ההופעות המוקף בדוכני אוכל .הקהל שר את שירי הזמרים על הבמה ורוקד לצידה באושר אמיתי שרק עם החי חיים פשוטים כמו העם הבורמזי יודע.
את הדרך חזרה למלון עשינו עם נהג אוהב ישראלים בשם מיאו שפיזם את מילות השיר מנגו-בננה ומלון.כמתבקש מצאנו איתו שפה משותפת וקבענו לשכור את שרותיו בעוד יומיים.מקלחת חמה ,נכנסים למיטה ורגע לפני ששוקעים בשינה נזכרים בחוויות הנהדרות מהיום שחלף ונרדמים בצפייה גדולה לאלו שיהיו ביום שיבוא.

המלצות

1. לחוסכים בהוצאות מומלץ לקחת אוטובוס לא ממוזג ולחוסכים בזמן מומלץ לעלות על אוטובוס האקספרס.

2. מלון GREEN-LAND הוא מלון מצויין.עובדי הקבלה עושים הכל כדי שתהיו שבעי רצון ומיקום המלון מחוץ לעיר הוא יתרון למי שמגיע בתקופת חגיגות הירח המלא.