היום הראשון ב Old Bagan

ריח הטיגון העמוק ניכר באוויר הבוקר הקריר.מטפסים לחדר האוכל הפתוח הממוקם על גג המלון. חביתה מטוגנת בשמן עמוק, לחם מתוק מקמח אורז, אטריות שמנוניות מעורבבות במוזרויות שונות ופירות עונתיים דלי טעם.היום השמיני מתחיל ואנחנו עדיין מתקשים להתרגל לאכול המקומי.
מזמינים מונית מהמלון ויוצאים אל עבר באגאן העתיקה.

Old Bagan
באגאן הישנה  נחשבת ל"עיר מליון הפגודות", פנינה ארכיטקטונית בודהיסטית המהווה את אחד הפלאים המופלאים של אסיה .עיר נטושה המכילה מעל ל 10,000 פגודות אשר שימשו בעבר כמבני מגורים והיום מייצגות ומעידות על התרבות העשירה שהתקיימה באזור זה במאות הקודמות.המקומיים מספרים כי מקדשים רבים בעיר העתיקה הזו נבזזו ונופצו בפלישת המונגולים ומכאן שרבים מהמקדשים עברו שיפוץ והחלפת פסל הבודהה הקדום,שהשתכן בפגודה והיה עשוי מיחידה אחת חצובה, בפסל חדש המורכב מלבנים רבות ומצופה בגבס.פסל הבודהה החדש ניתן לזיהוי דרך עיני הבודהה הסגורות למחצה ומשרות את התחושה שהבודהה מתבונן לכל הכיוונים בעת ובעונה אחת ובדרך זו שומר על המקדש.כמנהג כל האתרים הקדושים לבודהה הביקור בפגודות הוא ברגליים יחפות(למתחכמים ,האיסור חל גם על גרביים).אבא אומר שאין סיבה להתמרמר על המנהג התמוהה מאחר ומנהג זה הגיע מהתנ"ך :  "שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָכִּיהַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא".
נפרדים בלב כבד מהנעליים ומתפללים לחזור אליהן בסיום הסיור עם כמה שפחות חפצים חדים תקועים בכף הרגל.

Shwegugyi
מקדש ה Shwegugyi  הוא אחד המקדשים השמורים ביותר בבגאן בו הבסיס והכרכוב מקושטים בגילוף טיח משובח המייצגים אדריכלות מינמארית בסגנון מהמאה -12 המוקדמת.מורידים נעליים בכניסה.מסתובבים.מתרשמים.מצלמים ועוברים למקדש הבא.

מקדש That-byin-nyu
פירוש המילה That-byin-nyu הוא ידעית הכל ומכוונת לראייתו הרחבה של הבודהה.המקדש נבנה על ידי המלך "Alaung-sithu" באמצע המאה -12,גובהו נישא מעל ל 66 מטר והוא המקדש הגבוהה ביותר בעיר העתיקה וכן מקדש הפתוח לביקור תיירים. בלית ברירה ,מורידים שוב נעליים בכניסה ומטפסים במדרגות המובילות למתחם גדול פתוח המשקיף אל נוף פנורמי מרהיב של עיר הפגודות.בחורה מקומית פונה אל ליהי ואורן ומבקשת אישור לצילום משותף עם משפחתה וגוררת אחריה גם את אבא ואלכס לתמונה המשותפת.חוזרים אל הנעליים בכניסה לפגודה ומתרגלים שיעור בשיווי משקל : עמידה על רגל אחת וניקוי הרגל השנייה במטלית לחה. מנהג זה הלך ודעך עם כל פגודה בה ביקרנו כאשר בסוף היום כשהגענו לנעליים פשוט נעלנו אותן והמשכנו בדרכנו.1:0 לשיטת ההתשה הבורמזית.

חומות העיר העתיקה
טיפסנו על שרידי החומות המקיפות את מתחם העיר וצילמנו מספר תמונות של הנוף הנשקף מלמעלה.

מקדש Hindu
מקדש הינדי אשר בזכות החיפוש הממושך אחריו הזדמן לנו לבקר במקדשים יפים ופחות מתויירים מאלו המומלצים ב Lonly Planet.במקדש זה ישנם 3 סוגי בודהה:
1-    ברמה בעל ארבע פנים.
2-    וישנו בעל 4 ידיים מכונה ע"י מדריך במקדש כעצלן ולכן מפוסל בתנוחת שכיבה.
3-    שיבה בעל 6 ידיים.
נהנים מהסבר המדריך באתר.מצלמים וממשיכים למקדש המתוייר ,הגדול והשמור ביותר בבאגאן , מקדש Ananda.

מקדש Ananda
נבנה סביב 1105 על ידי המלך Kyanzittha, בפרופורציות מושלמות.במהלך 1975 אננדה סבלה נזק רב מרעידת אדמה אך שוחזרה לחלוטין.
ישנה אגדה המספרת על 8 נזירים שהגיעו יום אחד לארמון המלך בביקוש אחר נדבה. הנזירים סיפרו למלך שפעם אחת, הם השתכנו במקדש שנבנה במערת Nandamula קרירה בהרי ההימלאיה ובאמצעות כוחותיהם המדיטטיביים הראו למלך את הנוף המיתי של המקום בו שהו.המלך היה מוקסם על ידי הסיפורים והזמין את הנזירים לחזור לארמונו.נדהם מהמראות שראה התעוררה במלך תשוקה לבניית מקדש שיהיה קריר בפנים וימוקם במישורי אגאן. לאחר בנייתו של מקדש ANANDA, הורה המלך להורג את האדריכלים רק כדי להפוך את הסגנון של מקדש זה לייחודי.

לאחר עצירה להתרעננות וארוחת צהריים במסעדה סמוכה למקדש ממשיכים בסיור בין הפגודות השונות.בהמלצת המקומיים מיהרנו לצפות בשקיעה ממרפסות המקדש Mingalar Zedi  אך גם ממרחק גדול מהמקדש המדובר היה ניתן להבחין בצלליות של מאות אנשים המצטופפים במרפסות.החלטה זריזה לוותר על הביקור במקדש ההוא וחיפוש אחר מקדש אחר לצפייה בשקיעה התבררה כהחלטה נכונה.אלכס אני ואורן הזדרזנו בטיפוס על אחד המקדשים על מנת לשריין עמדת תצפית טובה.קומה ראשונה,קומה שנייה,קומה שלישית ואנחנו כמעט למעלה.כעת אוחזים בלבנים הקטנות על הקירות המשופעים של המקדש ,מנסים לאזן את משקל הגוף ,עולים עד למקום בו לא נותר עוד במה לאחוז.בעמידה זהירה נשענים לאחור ומכוונים את המצלמה אל עבר אחת השקיעות היפות ביותר שיצולמו ויחרטו לנו בזיכרון. חושך בחוץ, המקומיים מדליקים נרות במדרגות הקומה הנמוכה של המקדש כדי להקל עלינו בירידה.אנחנו התיירים היחידים במקום ללא רכב או כירכרה הממתינים לנו בכניסה.מדליקים פנסי-כיס וצועדים בלית ברירה דקות ארוכות אל כיוון הכביש הראשי.בכביש הראשי ,עולים על מונית הלוקחת את ההורים למלון ולשאר עוצרת בסמוך למתחם המסעדות של NYAUNG U.רוח הערב הקרירה אינה מרתיעה בעדנו ואנו מחליטים להתענג על שישה כדורי גלידה מבית ה Black bambook(המסעדה הטובה בה אכלנו אתמול).סממני המתיקות האדירה יחד עם העייפות המצטברת לא איחרו להופיע.משלמים והולכים למסעדה הסמוכה בה מצאנו את מיאו הנהג ביום הקודם.מיאו שמח לראותנו ועוד יותר מהעובדה ששכרנו את שרותיו לכל יום המחרת,מסיע אותנו למלון,מקשקש קצת בעברית ומבקש שנמסור דש להורים.
נכנסים לחדרים מותשים ,מתקלחים ונמרחים על מזרון המיטה.דפיקות על הדלת.אבא קורא לנו לבוא לצפות בהפרחת בלונים.הפרחת בלונים באמצע הלילה?!?!על מה הוא מדבר?!.עייפים מידי מכדי להתווכח וסקרנים מידי מכדי לפספס,מתלבשים חם ויורדים אל כניסת המלון לראות במה מדובר.פקידי הקבלה שעמלו כל הבוקר על תפירתן של שקיות ניילון גדולות לכדי יריעה אחת, מבחינים בנו וקוראים לליהי לחתום על היריעה שתוך זמן קצר תתעצב לבלון ותיקח חלק בפסטיבל הבלונים המקומי שזהו יומו האחרון.ליהי כותבת את שם המשפחה שלנו ,ישראל ומוסיפה ברכת יומהולדת לאלכס(שבעוד מספר שעות מתבגר בשנה).בתוך קערה על האדמה ענפים וזרדים מתכלים באש ההולכת ומתלקחת .עובדי המלון מרימים את יריעת הניילון מהאדמה ומכוונים את פתח הבלון מעל הקערה עם הענפים. עד מהרה , העשן המיתמר מהקערה  ממלא את חלל הבלון ומולנו נגלת צורה מגושמת של פיל. באמצעות חוטים הקשורים לפתח הבלון קושרים בזריזות נר הקובע את אורך חיי של הבלון ומתכוננים לשחררו לאוויר.הכל מוכן.עובדי הקבלה מושכים את הבלון מבעד לשער הכניסה ומשחררים אותו יחד אל תוך הלילה. הבלון מתרומם בזריזות ומשחרר מטה שטף חם של שעווה. האצבע מתופפת בעצבנות על כפתור הצילום ,מנסה לתעד ברצף את מהמחזה הסוריאליסטי.עוקבים אחרי הבלון הממשיך לטפס למרומים,הופך לנקודה מנצנצת הדומה מרחוק לכוכב ונבלע לבסוף בשמי הלילה השחורים.איזו חוויה!.תודה לך אבא ,נשתדל לא לפקפק בך בהמשך.

המלצות

1. פסטיבל הבלונים הגדול מתקיים בתקופת החורף במינמאר בטונגי.לאחר חווית הצפייה בהפרחת הבלון מכניסת המלון בבגאן התחרטנו שלא יצא לנו לבקר בפסטיבל הגדול.ממליצה בחום לקחת חלק בפסטיבל ולהתרשם מהחוויה המעניינת.